-
Skrivelivet: Dolores Reyes
Dolores Reyes prokrastinerer konstant, men nå hun først skriver, er hun helt besatt av romankarakterene sine.
-
Forfatterens forord
«Det var det som skjedde. Et russisk alfabet veltet over rumenske ord og kastet som et kjøttbein inn i en bortgjemt enklave.» Les Tatiana Țîbuleacs forord til romanen «Flaskehagen».
-
Etter besøket: Óscar Martínez
Vi har samlet alle intervjuene med Óscar Martínez fra februarbesøket. (Foto: Javier Auris/Panorama)
-
Om å dekke volden i Mellom-Amerika
«I tiden før jeg kom til Mellom-Amerika, da jeg selv planla hvordan jeg skulle skrive artiklene, gikk det opp for meg hva som gjør journalistikken til Martínez så god, og hvorfor reportasjer fra utenlandske journalister ofte mangler innsikt.» Les forordet til
-
En verden av smerte
På Twitter hadde nå avdøde Busqued den samme punkaktige råskapen som i bøkene sine, og pseudonymet han brukte – un mundo de dolor, som betyr en verden av smerte – var en meget god fortetning av hans helt særegne verdensanskuelse.
-
Cronica. Kunsten å fortelle sanne historier
«En journalist må være usynlig, nysgjerrig, ha et eget driv, troen – og tålmodigheten – til en fisker, asketens evne til å glemme seg selv – sult, tørst, bekymringer – og stå til tjeneste for andres historier.» Les Leila Guerrieros forord
-
INNLEDNING: Prosaens nebbdyr
Nyhetsjournalistikken bekrefter, mens den fortellende journalistikken tillater seg å tvile. Den er et blikk på, et slags levende stillbilde av en bit av virkeligheten. Der nyhetsjournalistikken ønsker først og fremst å informere, har cronicaen en klart litterær ambisjon. Den søker
-
Etterord: Ordenes ringvirkninger
Det finnes norske forbindelser til latinamerikanske land som ikke alltid får så mye oppmerksomhet. Og disse forbindelsene får faktiske konsekvenser for folk på bakkeplan.