-
Cronica. Kunsten å fortelle sanne historier
«En journalist må være usynlig, nysgjerrig, ha et eget driv, troen – og tålmodigheten – til en fisker, asketens evne til å glemme seg selv – sult, tørst, bekymringer – og stå til tjeneste for andres historier.» Les Leila Guerrieros forord
-
INNLEDNING: Prosaens nebbdyr
Nyhetsjournalistikken bekrefter, mens den fortellende journalistikken tillater seg å tvile. Den er et blikk på, et slags levende stillbilde av en bit av virkeligheten. Der nyhetsjournalistikken ønsker først og fremst å informere, har cronicaen en klart litterær ambisjon. Den søker
-
Etterord: Ordenes ringvirkninger
Det finnes norske forbindelser til latinamerikanske land som ikke alltid får så mye oppmerksomhet. Og disse forbindelsene får faktiske konsekvenser for folk på bakkeplan.
-
Forfatterens forord
«Det var det som skjedde. Et russisk alfabet veltet over rumenske ord og kastet som et kjøttbein inn i en bortgjemt enklave.» Les Tatiana Țîbuleacs forord til romanen «Flaskehagen».
-
Skandale og kjærleik
«Tidleg på åttitalet måtte ein bestille avisa spesielt på Narvesen i Oslo, og vekesspalta til Gabriel García Márquez gjorde at eg ofte kjøpte ei avis som var dyrare enn eg hadde råd til. Avisspaltene klipte eg ut og samla på
-
En verden av smerte
På Twitter hadde Busqued den samme punkaktige råskapen som i bøkene sine, og pseudonymet han brukte – un mundo de dolor, som betyr en verden av smerte – var en meget god fortetning av den helt særegne verdensanskuelsen hans. Fra
-
Mot lyset
"Det er historien som fører China Iron fram i lyset", skriver Guro Nore Fløgstad i etterordet til China Irons eventyr.
-
Litteraturens kraft
"Vakre vidunder er et tydelig eksempel på at god litteratur kan bidra til større kunnskap om et mangefasettert Haiti." Les Ingvill Konradsens etterord til James Noëls roman.