Dypdykk

  • «Hvordan i helvete havnet jeg her, alene i en hytte på Kirkøy, på Hvaler, i Norge, midt på vinteren og med havet rett ut, mens jeg tenker på fred?» Les forordet Óscar Martínez skrev til sitt nye bokprosjekt mens han var

  • Om sannhet i sakprosaen: «En journalist må være usynlig, nysgjerrig, ha et eget driv, troen – og tålmodigheten – til en fisker, asketens evne til å glemme seg selv – sult, tørst, bekymringer – og stå til tjeneste for andres

  • «Essensen i denne boken er det stores møte med det lille, den personlige historiens møte med Historien med store bokstaver, og disse vanlige menneskelivene, disse penselstrøkene av ulike fortider, er en beretning om dette sammenstøtet.» Les Leila Guerrieros forord til 'Døden

  • Dolores Reyes prokrastinerer konstant, men nå hun først skriver, er hun helt besatt av romankarakterene sine.

  • «Det var det som skjedde. Et russisk alfabet veltet over rumenske ord og kastet som et kjøttbein inn i en bortgjemt enklave.» Les Tatiana Țîbuleacs forord til romanen «Flaskehagen».

  • Hva er sannhet? Hvordan ivareta det dokumentariske grunnlaget i journalistiske tekster som bruker skjønnlitterære grep? Diskusjoner rundt kildekrav, etterrettelighet og fortellerstemmens åpenhet oppstår ofte her i Norge når man snakker om litterær sakprosa. Hvordan forholder latinamerikanske skribenter seg til disse

  • Vi har samlet alle intervjuene med Óscar Martínez fra februarbesøket. (Foto: Javier Auris/Panorama)

  • «I tiden før jeg kom til Mellom-Amerika, da jeg selv planla hvordan jeg skulle skrive artiklene, gikk det opp for meg hva som gjør journalistikken til Martínez så god, og hvorfor reportasjer fra utenlandske journalister ofte mangler innsikt.» Les forordet til

f
1942 Amsterdam Ave NY (212) 862-3680 chapterone@qodeinteractive.com

    Free shipping
    for orders over 50%